sobota, marca 01, 2008

Ako uctievať a sláviť sabat a biblické sviatky

(základný prehľad)

Správny „jeden deň zo siedmych“ - Sabat (Exodus 20:8-11)
1.Je to deň odpočinku a stretávania sa za účelom uctievania (cirkevné bohoslužby)
2.Nesmie sa konať žiadna fyzická práca, obchodné záležitosti, zaoberanie sa zabezpečením živobytia.
3.Máme sa vyhýbať sledovaniu našich vlastných záujmov a potešení, ako je návšteva zábavných parkov, loptových hier, rybačiek atď. (Izaiáš 58:13-14)
4.Výnimky – nebezpečenstvá alebo situácie mimo našej kontroly. Príklady – vyhasnutie ohňa v zime, pes spadne do rieky ... taktiež je potrebné pokračovať v opatrovaní chorých (Matúš 12:1-13).

Pascha (Exodus 12:2, 14)
1.Pascha nebola obeťou za hriech či zápalnou obeťou. K tomu sa pristúpilo až neskôr (Jeremiáš 7:22) po úteku Izraela z Egypta. Jahveh nazval paschálneho baránka „mojou obeťou“ (Exodus 23:18). v Exodus 12:14 je nazvaný „pamätným dňom“, čo znamená, že nie je časťou pridanej rituálnej obete.
2.Ježiš Kristus naplnil Paschu (1. Korinťanom 5:7). Dnešné bohoslužby sú duchovnými obeťami (Rimanom 12:1-2, Žalm 51:17), keďže kresťania majú „sláviť sviatok“ (1. Korinťanom 5:7-8). Tento sviatok začína hneď po začiatku západu slnka v Abib 14.
3.Smrť Ježiša Krista si pripomíname jedením nekvaseného chleba a pitím malého množstva vína, čo sú symboly jeho zmučeného tela a preliatej krvi (1. Korinťanom 11:26). Povšimnite si: víno je „temperamentným“ alkoholom, nie ovocnáu šťava, ktorá je mŕtva a vábi muchy (Beelzebub). Kristovo telo je prirovnané ku chlebu (Ján 6:53, 1. Korinťanom 11:23-24) a je bez hriechu (1. Jána 3:5). Kvas symbolizuje hriech, paschálny chlieb je preto nekvasený. Ako každoročný sviatok, Pascha sa slávi iba v daný deň.
4.Hoci naše fyzické telá v tomto veku zomrú, večná smrť „prejde“ popri kresťanoch naším vstupom do budúcich vekov. Tak, ako sa Ježiš Kristus zúčastnil našej smrti, tak my budeme účastníkmi Jeho triumfu nad smrťou vzkriesením na konci tohto veku (Ján 5.28).

Sviatok nekvaseného (chleba) (Numeri 28:16-17)
1.„Sedem dní máte jesť nekvasené chleby“ (Levitikus 23:6).
2.V prvý a posledný deň majú byť dané dary Jahveho službe. Nikto sa nemá objaviť pred Jahvem s prázdnymi rukami (Deuteronomium 16:16).
3.Tento sviatok zobrazuje našu úprimnú snahu odstrániť hriech z našich životov. Kvas symbolizuje hriech a skazenosť (1. Korinťanom 5:8) a „málo kvasu nakvasí celé cesto“ (Galaťanom 5:9).
4.„Hriech je nezákonnosť“ (1. Jána 3:4). Pascha je iba začiatkom kresťanského zážitku, musíme vytrvať, aby sme „odstránili kvas“, čo znamená tešiť sa štúdiu Božieho Zákona a aplikovať ho na náš životný štýl.
5.Kvas je prirovnaný k „falošnej doktríne“ (Matúš 16:6, 12), preto musíme očistiť naše mysle a srdcia od falošných náuk ako je „vychvátenie“, „večné horiace peklo“, babylonská „nesmrteľnosť duše“, pohanské sviatky ako „nedeľný/sobotný sabat“, Vianoce, Veľká noc, Halloween atď. Lenivosť pri štúdiu Božieho Slova človeku bráni v zbavení sa takéhoto druhu „kvasu“.
6.Počas tohto sviatku nemáme jesť nič kvasené, ani mať kvas v domácnosti. „Nesmie sa jesť nič kvasené“ (Exodus 13:3, 7) (výraz „chlieb“ v pôvodnom texte nebol). To zahŕňa kvasený chlieb, droždie, kyslé mlieko, jogurt, syr, pivo, kypriaci prášok a ďalšie kvasiace prípravky.
7.Prvý a posledný deň sviatku je sabat.
8.Oslava tohto sviatku dokazuje ochotu a radostnú poslušnosť voči Jahvemu, nášmu Bohu, počas nášho života (Matúš 19:16-17). Taktiež dokazuje našu lásku voči Kristovi v praktizovaní prikázaní/zákona (Ján 14:15).

Letnice (sviatok týždňov) (Levitikus 23:15-16, 21)
1.Päťdesiat dní od Abib 16 (Levitikus 23:15, Deuteronomium 16:9, Numeri 28:26). Vtedy slávime 48hodinový sabat, raz v roku (viď kalendár a audio-štúdia).
2.Taktiež nazývaný „sviatkom prvých plodov“ pšeničnej žatvy (Exodus 34:22, Numeri 28:26). Zobrazuje vykúpenú Cirkev Izaela, ktorá v deň Letníc obdržala Ducha Svätého a sú povolanými (zozbieranými) v tomto cirkevnom veku. V Jakubovi 1:18 a Rimanom 8:23 sú svätí tejto éry nazvaný „prvými plodmi Jahveho spásy“. Skúsenosť nám skutočne ukázala, že väčšina Božieho ľudu v tomto veku „Ducha Pravdy“ nemá, keďže popierajú Kráľovstvo a utiekajú sa k Baalovým cirkvám.
3.V Božom pláne spásy sú teraz zbierané iba prvé plody (konvertovaní) a nachádzajú sa v období výcviku, učiac sa slúžbe ako administrátori počas prichádzajúceho Kristovho Kráľovstva, keď bude spasený celý Izrael.
4.V tom čase sa majú Jahveho službe venovať desiatky a iné dary (2. Kronická 31:5-7, Ezechiel 44:30). Je to čas pre odovzdaní sa vierou a finančnou podporou Telu Kristovmu, Jeho Cirkvi (Deuteronomium 26:2-11).

Sviatok trúb (Levitikus 23:23-25)
1.Slávený v prvý deň siedmeho mesiaca. Trúby ohlasujú koniec poľnohospodárskeho roka. Je to taktiež čas korunovácie kráľa (1. Kráľov 1:34, 2. Kráľov 9:13, Žalm 98:6).
2.Kristus, ako Kráľ, sa vráti za zvuku veľkej trúby (Matúš 24:30-31), aby zdokonalil Kráľovstvo udržiavané „vyvolenými“ a aby povolal prvé vzkriesenie. Preto v tento sviatok spomíname na sľub vzkriesenia a príchod nášho Kráľa.
3.Verní z Izraela si majú byť vedomí príprav na vojnu proti nepriateľom Kráľovstva, keď začujú „zvuk trúby, poplašný vojnový signál“ (Jeremiáš 4:19). Je to čas na zhromaždenie a prediskutovanie príprav fyzickej obrany spravodlivosti a dobrej vlády (Ámos 3:ž, 7, Numeri 31:6, 1. Korinťanom 14:8).

Deň zmierenia (Levitikus 23:27, 32)
1.Zvláštny sabat, v skutočnosti. v hebrejskom jazyku „sabat sabatov“ (Levitikus 23:32).
2.V ten deň sa nesmie vykonávať žiadna práca (Levitikus 16:29, Numeri 29:7). Exodus 12:16 nám hovorí, že iné sviatky umožňujú prácu v príprave rodinných jedál, no v Deň zmierenia nesmie byť vykonávaná žiadna práca.
3.Požadovaný deň pôstu (utrpenie duše, Žalm 35:13). Pôst, zdržiavanie sa jedla, trvá od západu slnka po nasledujúci západ slnka (Isté fyzické podmienky, či posúdenie mladosti alebo staroby môžu takémuto pôstu brániť. Pred účasťou na takomto pôste sa poraďte s lekárom).
4.Pôst slúži pre našu pokoru pred naším Večným Otcom (Žalm 35:13), obdržanie Jeho milosti (1. Petra 5:5), hľadanie Jeho Ducha (Skutky 13:2), Jeho pomoci (2. Kronická 20:3).
5.Spolu s týmto pôstom nastáva posvätné prehlásenie, že Jahveh garantuje obyvateľom zeme slobodu (Levitikus 25:9-10). Deň zmierenia takto oslavuje naše oslobodenie od hriechu a útlaku skazených vládcov (Izaiáš 58:6).


Sviatok prístreškov (Levitikus 23:34-36)
1.Sedemdňový sviatok radosti, požehnanie prosperitou obnovené Jahvem, a dávanie darov v súlade s prosperitou (Deuteronomium 16:13-17).
2.Tento sviatok zobrazuje Milénium a slávi sa koncom roku (Exodus 34:22). Taktiež zvaný ako „Sviatok zhromaždenia“. Tak, ako Letnice zobrazujú rannú žatvu tohto cirkevného veku, Prístrešky sú veľkou jesennou žatvou, kde „celý Izrael bude spasený“ (Rimanom 11:26, Jeremiáš 31:34).
3.Na sedem dní máme opustiť naše budované domy,a by sme prebývali v prístreškoch, tzn. v stanoch (hebrejsky sukkah). To vykresľuje náš dočasný život smrteľných tieľ v tomto živote (Levitikus 23:40,42). Sukkah znamená „zakryť ako tieň“ (porovnaj Žalm 144:4). Náš súčasný život je podobný 40ročnému putovaniu Izraela v pustatine pred vstupom do Zasľúbenej zeme, typ Milénia. Táborenie v stanoch po dobu 7 dní ukazuje náš postup z dočasnej smrteľnosti k permanentnej nesmrteľnosti po Dni vzkriesenia.
4.Je to čas v ktorom kresťania môžu zdokonaľovať svoje zručnosti prežitia, opustením pohodlia mäkkých postelí a murovaných stien. Je to skvelá príležitosť na stretávanie sa s ľuďmi a spoločnú prácu, ktorá vyučuje a rozvíja tímovú spoluprácu.

Posledný slávnostný deň (Levitikus 23:34, 36b)
1.Sviatok Prístreškov nás vedie k Poslednému slávnostnému dňu, ôsmemu dňu (Levitikus 23:36). Ján ho nazýva „posledným dňom, veľkým dňom sviatku“ (Ján 7:37). Na 8. deň sa už nenachádzame vo svojich dočasných prístreškoch, keďže naše putovanie k plnej spáse (myseľ, telo a duch) je u konca. Vstúpili sme do obdobia po Miléniu a došli k dobe Druhého vzkriesenia (Zjavenie 20:4-6). Takto rozoznávame dve vzkriesenia: prvé, pre vyvolenú Cirkev, druhé (o tisícročie neskôr), zvyšok adamického druhu k „vzkrieseniu odsúdenia (súdu)“, o ktorom sa zmieňuje Ján 5:28, 29. Nekajúcna a rozverná väčšina tohto veku, ktorá si necení krv Kristovu, bude môcť napraviť neprávosti, ktoré v tomto živote napáchali, vstúpením do obdobia Jahveho súdu. Spoznajú spásnu moc „Baránovej krvi“, pocítia druhú smrť svojej smrteľnosti a vstúpa do neporušiteľnosti skrze proces neaplikovaný na veriace prvé plody. Toto je obdobie spravodlivého súdu, než sa všetko ukončí (Matúš 10:15).
2.Hoci nastane súd nad opovrhovateľmi pravého pokánia v tomto veku, Vyvolení sa budú zapodievať veľkolepým volaním „obhospodarovania vesmíru“, ako ich Jahveh rozošle do diaľok vesmíru, aby šírili Jeho vládu zo Zeme (Izaiáš 9:6-7, 51:16).
3.Tento sviatok je zhromaždením na oslavu nadchádzajúcich udalostí Súdu a konečnej spásy pre celé Adamovo potomstvo.

Prečítajte si rôzne verše v Písme týkajúce sa sabatov a sviatkov Izraela a uvidíte, že sú večné, ktoré majú byť dodržiavané naveky, v každej generácii. Tieto zvláštne pamätné dni nezanikli Kristovým príchodom. Ak nám to čas umožní, budeme vydávať ďalšie štúdie týkajúce sa národných sviatkov.

KONEČNÁ POZNÁMKA:

KĽÚČOM k oslobodeniu Ameriky (a všetkých krajín kresťanského Izraela) spod socializmu medzinárodných bankárov je Levitikus 26:2, 7, 9. Jahveh hovorí: „Máte zachovávať moje sabaty... a istotne budete hnať svojich nepriateľov ... a obrátim sa k vám...“ Svätenie (zachovávanie) správnych sabatov a sviatkov povedie Boží ľud k ďalším božským národným zákonom. Spasa je skrze Krv Kristovu, ale požehnania a kliatby nasledujú Zákon (prečítjte si celú 26. kapitolu Levitikus).

Žiadne komentáre: