utorok, decembra 04, 2007

Bola Noachova potopa celosvetová?

Pastor Frederick Forkrist

Bola či nebola Noachova potopa celosvetová? Diskusií na túto tému nemajú konca. Na jednej strane kresťania, obhajujúci pravdivosť Biblie, na druhej strane ateisti, snažiaci sa túto tému využiť na diskreditáciu celého učenia Biblie. Jedni i druhí nechcú povoliť, jedni i druhí zachádzajú až do extrémov, aby svoju pozíciu obhájili. ALE - je možné, že by sa oba nezmieriteľné tábory dokázali zhodnúť? Takáto možnosť existuje, a nevyžaduje si ani mnoho úsilia - stačí veriť tomu, čo je napísané a nevymýšľať si zbytočné bájky, ktoré síce vyhovujú teológii niektorých denominácií, ale sú nevedecké a rovnako tak nebiblické.

Celý problém vlastne spočíva v pár nepochopeniach. Za prvé - výraz "zem", ako ho nachádzame v Písmach, nie vždy znamená celú planétu. Za druhé, svet pre vtedajších jeho obyvateľov neznamenal svet, ako ho poznáme dnes.Za tretie - treba čítať pozorne Písma a nepredstavovať si, že napriek niektorým extrémnostiam vo veku niektorých protagonistov dokázali vtedajší obyvatelia žiť a rozmnožovať sa inak, než to vieme dnes.

Univerzalistická predstava Noachovej potopy je vlastne vcelku jednoduchá - prišla potopa, všetko živé sa utopilo, okrem Noacha a jeho rodiny, plus zvieratstvo v arche. Z týchto ľudí a zvierat sa zase zaľudnila a zvieratami zaplnila celá zem. Bodka.

No ono to tak jednoduché, drahí čitatelia, vôbec nie je. A to ani z hľadiska logiky a poznania sekulárnych vied, a ani z hľadiska biblického. Najväčší problém v porozumení Noachovej potopy je to, že ľudia v podstate Písma ani nečítajú, ale spoliehajú sa na to, že im to bolo podané tak, ako to je. Lenže platí stále to známe - keď dvaja hovoria to isté, nemusí to byť to isté. A tu sa nám ponúka nádherný príklad.

Poďme sa teda pozrieť na celú vec z pohľadu Písem. Aby sme nevybočovali z celkového kontextu, prezentujme si tu kompletný úryvok z Písem, kde sa o potope hovorí:

"Keď sa ľudia začali na zemi množiť a keď sa im narodili dcéry, Boží synovia videli, že ľudské dcéry sú pekné, a brali si z nich za ženy, koľko len chceli. A Pán povedal: "Môj duch neostane dlho v ľuďoch (pre ich poblúdenie), lebo sú len telo. Ich dní bude iba stodvadsať rokov." V tom čase boli na zemi obri ba aj neskôr -, a keď Boží synovia obcovali s ľudskými dcérami, ony im rodili obrov. To sú hrdinovia dávnych čias, slávni mužovia. Keď Pán videl, že ľudská neresť na zemi je veľká a že všetko zmýšľanie ich srdca je ustavične naklonené na zlé, Pán oľutoval, že stvoril človeka na zemi. Bol skormútený v srdci a povedal: "Vyničím zo zemského povrchu ľudí, ktorých som stvoril: človeka i zvieratá, plazy i nebeské vtáctvo, lebo ľutujem, že som ich urobil." Iba Noe našiel milosť u Pána. Toto je Noemova história: Noe bol najspravodlivejší a najbezúhonnejší muž medzi svojimi súčasníkmi. Noe viedol bohumilý život. Noemovi sa narodili traja synovia: Sem Cham a Jafet. Zem však bola skazená pred Bohom, zem bola plná nerestí. I videl Boh, že zem je veľmi skazená, lebo všetko ľudstvo blúdilo na svojej ceste. Tu povedal Boh Noemovi: "Predo mnou nastal koniec všetkému, čo má telo, lebo zem je preplnená ich neprávosťou a ja ich zničím aj so zemou. Urob si koráb z cyprusového dreva, v korábe urob priehrady a zvnútra i zvonka ho vymaž smolou! A postav ho takto: tristo lakťov bude jeho dĺžka, päťdesiat lakťov jeho šírka a tridsať lakťov jeho výška. Na korábe sprav aj otvor na jeden lakeť, urob ho hore dookola! Aj dvere daj na bok korába a urob spodné, stredné a vrchné poschodie. Lebo ja privediem na zem vody potopy, aby som zničil každé telo, v ktorom je dych života pod nebom. Všetko, čo je na zemi, zahynie. S tebou však uzavriem zmluvu: do korába vojdeš ty i tvoji synovia, tvoja žena aj ženy tvojich synov s tebou. A z každého druhu živočíchov vezmeš do korába po jednom páre, aby sa s tebou zachovali nažive, teda samca i samicu. Zo všetkých vtákov podľa svojho druhu, z dobytka podľa svojho druhu a z plazov podľa svojho druhu vojdú po dvoch do korába s tebou, aby mohli žiť. Ty však naber z každého jedla, čo sa jedáva, a vezmi so sebou! To bude tebe aj im za pokrm." A Noe urobil všetko tak, ako mu prikázal urobiť Boh. Potom Pán povedal Noemovi: "Vojdi ty a celá tvoja rodina do korába, lebo som videl, že iba ty si spravodlivý predo mnou v tomto pokolení. Zo všetkých čistých zvierat vezmi po sedem samcov a samíc, zo zvierat, čo sú nečisté, po dvoch, samca a samicu. Aj z nebeského vtáctva vezmi po sedem samcov a samíc, aby sa zachovalo nažive semä na celej zemi. Lebo už len sedem dní a potom dám pršať na zem štyridsať dní a štyridsať nocí a vyhubím z povrchu zeme všetky bytosti, ktoré som urobil. A Noe urobil všetko tak ako mu rozkázal Pán. Noe mal šesťsto rokov, keď bola potopa vôd na zemi. I vošiel Noe a s ním aj jeho synovia, jeho žena a ženy jeho synov pred zátopou vody do korába. Aj z čistých i z nečistých zvierat, z vtáctva a zo všetkého, čo sa hýbe na zemi, vošlo po dvoch, samec a samica, do korába s Noemom, ako mu prikázal Pán. Po siedmich dňoch sa privalili na zem vody potopy. V šesťstom roku Noemovho života, v druhom mesiaci, na sedemnásty deň mesiaca vyvalili sa všetky pramene veľkej hlbočiny a otvorili sa nebeské priepusty. A pršalo na zem štyridsať dní a štyridsať nocí. A práve v ten deň vošiel do korába Noe, jeho synovia: Sem, Cham a Jafet, jeho žena a ženy je ho synov s nimi. Oni a všetky zvieratá podľa svojho druhu i všetky plazy, čo sa plazia po zemi, podľa svojho druhu a všetko vtáctvo podľa svojho druhu všetky operence a okrídlence vošli k Noemovi do korába po páre z každého tela, v ktorom bol dych života. A čo vošlo, bol samec a samica z každého živočícha, ako mu prikázal Boh. A Pán zavrel Noema zvonku. I nastala štyridsaťdenná potopa na zemi: Vody pribúdali a vyzdvihli koráb zo zeme do výšky. Vody veľmi stúpali a zaplavili všetko na zemskom povrchu, koráb však plával na vodách. A vody vzrastali ďalej na zemi, takže zaliali všetky, aj vysoké vrchy, ktoré sú pod šírym nebom. Voda prevyšovala o pätnásť lakťov vrchy, ktoré pokrývala. I zahynulo každé telo, ktoré sa pohybovalo na zemi: vtáctvo, dobytok, zver, plazy, čo sa plazia po zemi, aj všetci ľudia. Všetko čo malo v nozdrách dych života, všetko, čo žilo na suchu, zomrelo. Zahubil všetky bytosti, čo boli na zemi: ľudí aj dobytok, plazy i nebeské vtáctvo, a boli vyhubené zo zeme. Ostal iba Noe a to, čo bolo s ním v korábe. A vody ovládali zem ešte stopäťdesiat dní. Tu si Boh spomenul na Noema a na všetku zver a všetok dobytok, ktorý bol s ním v korábe, a Boh dal zaviať vetru nad zemou a vody upadávali. Zatvorili sa aj žriedla hlbočín a nebeské priepusty a prestal pršať dážď z neba. Vody prúdili a odtekali a vracali sa zo zeme a po stopäťdesiatich dňoch vôd ubudlo. A v siedmom mesiaci, na sedemnásty deň mesiaca koráb zastal na vrchu Ararat. Vody odchádzali a upadávali až do desiateho mesiaca. V prvý deň desiateho mesiaca sa zjavili temená vrchov..." (Genesis 6:1 - 8:5)

"Keď sa ľudia začali na zemi množiť..." V slovenčine rozdeľujeme výraz zem a Zem (planéta) veľkým písmenom pri označení planéty. Ale pri rozhovore? samozrejme, to vyplýva z kontextu, v ktorom sa tento výraz používa. Hebrejčina si týmto nevystačí, ale používa rôzne výrazy pre ten ktorý kontext. Menovite ide o výraz "erets" a "adamah". A aj keď oba tieto výrazy sú v Biblii prekladané (aj) ako zem, majú rôzne významy. Je zaujímavé, že v našej pasáži z Písem sú použité oba tieto výrazy. Poďme sa teda na ne pozrieť, najprv na výraz „erets“. Tento výraz je definovaný Strongovou konkordanciou (Strong's Concordance) nasledovne:

0776 #r,a, 'erets {eh'-rets}

Význam: 1) krajina, zem 1a) zem 1a1) celá zem (v protiklade k časti zeme) 1a2) zem (v protiklade k nebesám) 1a3) zem (obyvatelia) 1b) krajina 1b1) krajina, územie 1b2) oblasť, región 1b3) kmeňové územie 1b4) kus pôdy 1b5) krajina Kanaanu, Izraela 1b6) obyvatelia krajiny 1b7) Šeol, krajina bez návratu, (pod)svetie 1b8) mesto (-štát) 1c) pôda, povrch zeme ...

Pôvod: z nepoužívaného koreňa slova, pravdepodobne vo význame byť pevný

Použitie: AV - krajina 1543, zem 712, krajina (geograficky) 140, pôda 98, svet 4, cesta 3, obyčajný 1, pole 1, národy 1, pustatina (divočina) + 04057 1; 2504

A teraz výraz “adamah”:

127 hm'd'a] 'adamah {ad-aw-maw'}

Význam: 1) pôda, zem 1a) pôda (všeobecne, obrábaná, prinášajúca obživu) 1b) kus zeme, určitý kus zeme 1c) zemská hmota (na stavanie či konštrukciu) 1d) zem ako viditeľný povrch 1e) krajina, územie 1f) celá obývaná zem 1g) mesto v Naftali

Pôvod: z 0119; TWOT - 25b; n f

Použitie: AV – krajina (krajiny) 125, zem 53, pôda 43, krajina (zemepisne) 1, poľnohospodár 2, poľnohospodárstvo 1; 225

Ako vidíme, oba tieto výrazy sa dajú zamieňať, záleží od konkrétneho kontextu. Krásny príklad nájdeme hneď v prvom verši Písma:

Na počiatku stvoril Boh nebo a zem.” (Genesis 1:1)

Tuná použitý výraz pre “zem” je výraz “erets”. Z kontextu verša vyplýva, že biblický pisateľ zaznamenáva stvorenie nebies a planéty. Poďme sa pozrieť na iný príklad:

Potom Pán povedal Mojžišovi: "Povedz Áronovi: “Vystri svoju palicu a udri prach zeme, aby sa po celej egyptskej krajine premenil na komáre!"” (Exodus 8:12)

V oboch prípadoch je použité to isté hebrejské slovo, ERETS! Istotne nikto nebude tvrdiť, že Áron mal udierať celú planétu! Ako sa dá vidieť, je skutočné dôležité vychádzať z kontextu, aby sme sa vyhli chybným záverom.

V pasáži Genesis 4:10-14 nachádzame použitý hebrejský výraz „adamah“:

Pán povedal: "Čo si to urobil?! Hlas krvi tvojho brata hlasno volá zo zeme ku mne. Buď teraz prekliaty zo zeme, ktorá otvorila ústa, aby pila krv tvojho brata z tvojich rúk! Keď budeš obrábať pôdu, neprinesie ti nijakú úrodu. Budeš nestály a túlavý na zemi." Kain povedal Pánovi: "Môj zločin je väčší, než aby mi bol odpustený. Hľa, ty ma dnes odháňaš od zeme a budem sa skrývať pred tvojou tvárou; nestály a túlavý budem na zemi. A ktokoľvek ma nájde, zabije ma." “

Zrejme nikto nebude tvrdiť, že sa Kain odobral na Bajkonur či Cap Canaveral na Floride, nasadol do rakety a odletel zo zeme preč. Preto je dôležité venovať sa skúmaniu slov, nakoľko nie všetko, čo sa zdá byť evidentné, tak jasné v skutočnosti je.

Zatiaľ však nemôžeme jednoznačne určiť, či bola Noachova potopa celosvetová, keďže oba tieto výrazy môžu v istom prípade mať význam i „celej planéty“. Na pomoc nám však prichádza kontext.

Predstavme si priebeh takejto potopy: podzemné vody sa rozlievajú po povrchu zeme, k tomu sa pridáva dážď...až vodná hladina siaha 15 lakťov nad Mount Everest, najväčšiu to horu sveta. Aspoň takto to vidia zástancovia celosvetovej potopy.

Charles A. Weisman uvádza: „Kvôli týmto veršom mnohí tvrdia, že Potopa bola celosvetová, a že vrchy najvyšších vôd (cca 29 tisíc stôp) boli pokryté 15 lakťami (cca 22 stôp) vody. To znamená, že voda by sa nachádzala v nadmorskej výške 5 míľ (cca 8 km). Tlak vody by bol okolo 800 ton na štvorcový palec (cca 124 ton na centimeter štvorcový). Desať mesiacov tohto tlaku, spolu s nedostatkom svetla a zmesou morskej vody, by zničilo všetky rastliny a semená na planéte. Celkový životný cyklus, ktorý je závislý na rastlinách, by skončil, no zvieratá, vypustené z archy, zrejme rastlinstvo na obživu našli.“

Dajme tomu, odhliadneme od problémov s dýchaním v takejto výške a počudovaniu sa, ako tam ľudia s chatrným oblečením mohli prežiť (iste nikto nepredpokladá, že vtedy ľudia chodili bežne v horskom termo výstroji). Celá planéta sa kúpe v temnej ľadovej vode...až nakoniec – ako uvádza Písmo - „Boh dal zaviať vetru nad zemou a vody upadávali. Zatvorili sa aj žriedla hlbočín a nebeské priepusty a prestal pršať dážď z neba. Vody prúdili a odtekali a vracali sa zo zeme a po stopäťdesiatich dňoch vôd ubudlo.“

Dovoľte mi otázku – KAM prúdili a odtekali vody potopy? Predstavte si potopenú zem ako bazén. Má niekto snahu vyčerpať vodu z bazéna tak, že z jedného konca bude vodu naberať a do druhého ju bude vlievať? Ak áno, tak prajem príjemnú prácu. Presne to však hlásajú zástancovia celosvetovej potopy! Pretože ak vietor vody rozfúkaval, takto vzniknuté vlny dopadali zase do tej istej vody! A odkiaľ sa vlastne celé to množstvo vody vzalo? Viac než 97 percent vody na zemi sa nachádza v oceánoch, a ako vieme, tie nie sú po celej zemi. Odkiaľ sa teda vzala voda na zatopenie planéty do výšky viac ako 8 kilometrov?

Priaznivci celosvetovej potopy však majú oveľa viac starostí. Ako všetci dobre vieme, okrem Noacha a jeho rodiny + zvieractva na palube archy neprežil potopu nikto iný. Aspoň takto sa to interpretuje.

No v Mojžišovej dobe však žili i ľudia, ktorí by podľa všetkého žiť nemali! Pozrime sa na pasáž zo 4. kapitoly Genesis:

Lamech si vzal dve ženy. Jedna mala meno Ada a druhá mala meno Sela. Ada porodila Jabela; on je praotcom tých, čo bývajú v stanoch a chovajú dobytok. Meno jeho brata bolo Jubal. On je praotcom všetkých, čo hrajú na citare a na flaute. Aj Sela porodila Tubalkaina, kováča, ktorý robil všelijaké veci z medi a zo železa.” (Genesis 4:19-22)

Mojžiš tento zápis písal v inšpirácii Duchom Svätým dávno po potope, a predsa hovorí o potomkoch Lámecha ako o žijúcich v jeho dobe – všimnite si, že nepíše, že ten a ten bol praotcom tých, čo “bývali”, “chovali”, “hrali”...ale uvádza ich v prítomnom čase, potomkovia týchto boli Mojžišovými súčasníkmi.

Predpokladám však, že ani to nie je pre mnohých presvedčivý argument. Tak poďme teda skúmať ďalej a ďalej.

Nevedno ako, ale Noach mal troch synov rôzneho rasového pôvodu – jedného černocha, jedného Aziata a jedného belocha. Je to pre mňa záhada, rovnako ako pre všetkých úprimných študentov Písma, ale zrejme to tak bude – ako inak by mohli byť na svete tieto tri rasy?

Na nešťastie pre všetkých propagátorov takéhoto nezmyslu sa v Písme také čosi ani náhodou nespomína. Noach bol dokonalý vo svojom pôvode, ktorý Boh určil ako “druh podľa svojho druhu”. Nie je možné, aby jeden pár jednej rasy, či už bielej, žltej alebo čiernej, mal potomkov inej rasy. Ak áno, tak by som sa na mieste manžela pozrel, kto mu chodí za ženou v jeho neprítomnosti!!!

Asi 500 rokov po potope však nachádzame zem zaľudnenú početnými národmi, s ich kráľmi a armádami. Môžem iba vyzvať čitateľov, aby sa vo chvíľach voľna pokúsili vypočítať – berúc do úvahy normálnu dĺžku tehotenstva a šestonedelia a za teoretického predpokladu, že ženy nerobili nič iné, len v jednom kuse rodili – koľko ľudí sa dokáže zrodiť z 3 párov ľudí za cca 500 rokov. Biblická chronológia nemôže byť ignorovaná, a tá – v závislosti na datovaní podľa Masoretského textu či Septuaginty – uvádza, že k potope došlo približne v 3. tisícročí pred Kristom. Na nešťastie, história nezaznamenáva náhle prerušenie zaznamenaných dejín v histórii rôznych, vtedy existujúcich národov. Nemôžem odpustiť ani poukázanie na zrejmú inkonzistenciu tvrdenia o všeobecnej potope v súlade s večným Božím Zákonom – ako by sa mohli 3 príbuzenské manželské páry rozmnožovať, ak nie vzájomným incestom medzi sebou?

Problém bežných judeo-kresťanov je, že si nedajú námahu preskúmať veci sami pre seba, napriek rade apoštola Pavla: Ale všetko skúmajte a čo je dobré, toho sa držte!“ (1. Tesaloničanom 5:21). Je veľmi smutné, že mnohí zo skutočne úprimných veriacich sa nechávaju, takpovediac, “opíjať rožkom” zo strany duchovných a kazateľov, ktorí by ich mali viesť k poznaniu. No ako len vhodne opisujú mnohých týchto kazateľov a duchovných slová proroka Izaiáša: “Jeho strážcovia sú všetci slepí, nevedia (nič); všetci sú nemí psi, nevládzu brechať: blúznia, ležia, radi si pospia. A sú to psi chamtiví, nepoznajú sýtosti. A to sú pastieri, čo nevedia chápať. Každý ide svojou cestou, každý za svojím ziskom, až do posledného. (Izaiáš 56:10-11)

Poďme teda preskúmať, ako to vlastne s Noachovou potopou bolo. Pokiaľ si spomínate, tak po spáchaní hriechu Boh Adama s Evou z Edenu vyhnal, a v Písmach čítame: “Pán, Boh, ho vykázal z raja Edenu, aby obrábal zem, z ktorej bol vzatý. Ba vyhnal človeka a na východ od raja Edenu postavil cherubov a vytasený ohňový meč, aby strážili cestu k stromu života.” (Genesis 3:23-24)V tejto pasáži nachádzame jednu z nápovedí k riešeniu celej hádanky. Musíme určiť, kde sa nachádzal pôvodný Eden, z ktorého viedli kroky Adama a Evy východným smerom (preto boli na východnej strane postavení cherubovia). K tomu nám čiastočne poslúži informácia, nachádzajúca sa v Genesis 2:10-14: “Z Edenu vytekala rieka, ktorá mala zavlažovať raj, a rozdeľovala sa odtiaľ a tvorila štyri toky. Meno prvého je Pišon. To je ten, čo obteká celú krajinu Havilah, kde sa vyskytuje zlato, a zlato tej zeme je rýdze. Tam sa nachodí aj bdélium a kameň Ónyx. Meno druhej rieky je Gihon. Tá obteká celú zem Kuš. Meno tretej je Hidekel (Tigris). Tá tečie naproti Asýrii. A štvrtá rieka je Perát (Eufrat).“ Ďalšou nápovedou je informácia o krajine Nod (krajina Úteku), do ktorej sa uchýlil Kain po zavraždení Ábela.

Eden musíme teda hľadať niekde v oblasti, kde sa vyskytuje rieka Eufrat Tigrisu, v mieste, kde vyvierajú z jedného zdroja 4 rieky (vrátane týchto). Takéto miesto nachádzame v pamírskej pložine, v úžine Tarim, v oblasti Taklamakan (medzi pohorím Tian Šan na severe a Hindukúšom na juhu), na hranici bývalého Sovietskeho Zväzu a Číny, viď obrázok. Z jazier tejto plošiny vytekajú štyri veľkú rieky, Indus, Jaxartes, Oxus a Tarim (Zdroj: Frederick Haberman – Tracing Our Ancestors). Ako sa dá vidieť, úžina Tarim nie je obyčajná dolinka, ktorá sa dá prejsť počas príjemnej prechádzky, ale obrovská kotlina s rozmermi cca 1000 míľ na dĺžku a nejakých 360 míľ na šírku (pre primitívnych nomádov určite dostatočná vzdialenosť na to, aby svoje okolie považovali za celý svet, rovnako ako pred objavením Ameriky sa za svet považovala známa Európa a časť Ázie), potopa v tejto oblasti by určite nebola malou potopou, hoci stále iba „lokálnou“ potopou.

Toľko k Noachovej potope ako k jednému z judeo-kresťanských mýtov nezakladajúcich sa na Biblii.

Žiadne komentáre: