pondelok, decembra 31, 2007

Spása alebo vykúpenie?

Bertrand L. Comparet


Dlhú dobu cirkvi kážu dobrú zvesť o spáse (záchrane) a zabúdajú, či dokonca popierajú, že v Biblii sa nachádza ešte čosi iné. Nastal čas, aby ste – tí, ktorých toto posolstvo zaujalo – plne zvážili oveľa dôležitejšiu dobrú zvesť, dobrú zvesť o vykúpení, pretože to sa vás týka. Bez prinajmenšom spásy nemá člověk nič, pretože by nemal žiaden život po tomto živote. Na strane druhej, čo spásou (záchranou) získava? V Starej Zmluve sa výrazom „spása“ (záchrana) prekladajú štyri hebrejské slová. Slovný koreň všetkých týchto štyroch slov je jednoducho bezpečie, záchrana pred nebezpečenstvom či zničením. V Novej Zmluve sa jako spása (záchrana) prekladajú dva grécke výrazy, s rovnakým koreňom slova. Spásou člověk získava život, je zachránený pred smrťou, ale nikde nie je uvedené, či naznačené, na akej úrovni či aký štandard tento život bude mať. Táto otázka musí byť zodpovedaná čímsi viac než len byť spaseným, a bezpochyby, vstupuje do toho i otázka odmeny za chvályhodný život.

Chcem vás učiť o najväčšej nádeji a príležitosti, ktorá sa pred vami nachádza, vykúpenie, čo je veľmi odlišná záležitosť, pre ktorú sa používa mnoho rôznych výrazov s rôznymi významami. Vykúpiť znamená kúpiť späť niečo, čo ste predtým vlastnili.

Ak by som mal dosť peňazí, mohol by som kúpiť celé Los Angeles, ale bez ohľadu na to, koľko peňazí by som mal, nemohol by som nič v Los Angeles vykúpiť, pretože nič tam nebolo predtým moje. Prečo je tak dôležité vedieť niečo o získaní niečoho, čo bolo predtým naše? Pretože Jahšua nám povedal, že keď sa začnú vo svete odohrávať udalosti, ktoré v tejto dobe prežívame, potom máme pozdvihnúť hlavy, pretože naše vykúpenie sa priblížilo. Poďme sa na to pozrieť.

V knihe Levitikus Jahveh stanovil pravidlá. Ak človek schudobnel a musel predať alebo založiť svoju domácnosť, nestratil svoj majetok navždy. On alebo jeho príbuzní ho mohli vykúpiť, alebo ho zaň vykúpil Jahveh v Jubileu. Levitikus 25:25-28 zaznamenáva: „Ak tvoj brat schudobnie a predá zo svojho vlastníctva, nech predstúpi jeho výkupca, jeho najbližší príbuzný a nech vykúpi, čo jeho brat predal. Ak niekto nebude mať výkupcu a dochodilo by mu to, totiž zadovážil by si toľko, koľko činí výkupné, nech si spočíta roky od predaja a zvyšok nech nahradí tomu, komu to odpredal; tak sa znova vráti k svojmu vlastníctvu. Ak si však nemôže zadovážiť toľko, aby nahradil to, čo predal, ostane to v rukách kupujúceho až do jubilejného roku. V jubilejnom roku tento nech odstúpi a on nech sa vráti k svojmu vlastníctvu.”

S významom „vykúpiť“ alebo „vykúpenie“ sa používajú štyri hebrejské slová, hlavne výraz ga'al. Tie majú význam „oslobodiť“, formou splatenia alebo pomsty. Dva z týchto výrazov taktiež majú význam separácie a výraz ga'al taktiež znamená „príbuzný“, osoba, ktorá má právo vykúpiť. Kde vlastník prišiel o majetok predajom alebo exekúciou a vo svojej chudobe nemohol vykúpiť svoje vlastníctvo, mohlo byť zaňho vykúpené, ale iba niekým, kto sám mal právo dedičstva ako príbuzný. Napríklad, keď bol prorok Jeremiáš v jeruzalemskom väzení, jeho synovec ho žiadal o vykúpenie zeme, o čom rozpráva Jeremiáš, kapitola 32.. Kde existovalo mnoho príbuzných, právo vykúpenia mal iba najbližší z nich, ale ak ten tak učniť nemohol alebo nechcel, toto právo prešlo na ďalšieho v rade. To je ilustrované v 3. a 4. kapitole knihy Rút. Boaz nemohol vykúpiť Noeminu zem, až kým sa neopýtal najbližšieho príbuzného, ktorý to odmietol, čo ponechalo Boazovi právo vykúpenia.

A tak je to s vykúpením našej dávnej slávy, nemôžeme to učiniť sami, a ani to za nás nemôže dosiahnuť žiaden človek. Žalm 49:7(8) zaznamenáva: „Nikto nemôže brata vykúpiť, ani Bohu cenu zmierenia zaň vyplatiť.” Naším najbližším príbuzným je náš Boh Jahveh, ako Stvoriteľ a Boh, on je naším Otcom.

V Jeremiášovi 31:9 je zaznamenané, čo tomuto prorokovi povedal Jahveh: “...lebo som otcom Izraela a Efrajim je môj prvorodený.” Ako Jahšua je naším bratom, na čo poukazuje Hebrejom 2:10-12. Ako zároveň Otec a náš Brat, je skutočne naším najbližším príbuzným, ktorý má právo i schopnosť vykúpiť. Keďže on učinil svoje zákony spravodlivými, dodržuje ich vo svojich vlastných skutkoch.

Vykúpenie je iba pre tých, ktorý boli predtým Jahveho, Jeho ľud Izrael. Ako nám pripomína Izaiáš 63:19: Takí sme, akoby si nad nami oddávna nepanoval, ako tí, nad ktorými nikdy neodznelo Tvoje meno. Podobne v 43. a 44. kapitole Izaiáša Jahveh vyhlasuje: „Teraz však takto vraví Hospodin, tvoj Stvoriteľ, ó, Jákob, tvoj Tvorca, ó, Izrael: Neboj sa, lebo som ťa vykúpil, povolal som ťa tvojím menom; môj si ty! Rozpomeň sa na tieto veci, ó Jákob, ó Izrael, veď si môj sluha! Ja som ťa sformoval, si mojím sluhom, Izrael, nepadneš u mňa do zabudnutia. Zotriem tvoje priestupky sťa oblak a tvoje hriechy ako mračno. Navráť sa ku mne, lebo som ťa vykúpil!” Jahšua prišiel vykúpiť nás a Lukáš 1:68 na to poukazuje: „Požehnaný Jahveh, Boh Izraela, že navštívil svoj ľud a vykúpil ho.” Cena za výkupné bola splatená na Kalvárii, no výkupné nie je kompletné, pretože odstránenie votrelcov a obnovenie nášho vlastníctva je dlhodobý proces, neustále pokračujúci. V Izaiášovi 63:4 Jahveh hovorí: „Lebo deň pomsty mal som na mysli, prišiel rok môjho vykúpenia!” To je rok, ktorý očakávame s nádejou, vidiac znamenia jeho priblíženia sa.

Čo také sme stratili, čo potrebujeme mať vykúpené? Všetky práva, moc a slávu, ktorú mal pôvodne Adam ako syn Jahveho. Uvádza sa, že bol vytvorený na Jahveho obraz. No sme teraz Jahveho obraz? Je Jahveh nedokonalý, podriadený chorobám, starnutiu a smrti, neschopný konať dobro a odolávať zlu? Vy sa v takýchto podmienkach nachádzate, prišli ste o Jahveho obraz a preto musí byť pre vás vykúpený.

Adamovi bolo prisľúbené vládnutie nad celou zemou, no prišli sme o všetku vládu okrem našich vlastných domovín. Ľudia vo východnom Nemecku, Maďarsku, Československu, v pobaltských národoch a časti Fínska stratili dokonca i vládu nad svojím vlastným územím. (Toto bolo písané v 70. rokoch 20. storočia, preto odkaz na už neexistujúce Československo a narážka na sovietsku okupáciu – pozn. prekl.).

No obnovenie Jahveho obrazu je nám prisľúbené. Napríklad v Hozeášovi 13:14, 1. Korinťanom 15:48-49, Filipanom 3:20-21 a Rimanom 8:13-39, je nám prisľúbené obnovenie našej vlády nad celým svetom.

Ako sme o to prišli? Náš predok Adam, ich predal alebo vymenil so Satanom za poznanie, či skúsenosť, dobra a zla. Jahveh mu prikázal mať účasť len na dobre, nikdy nie na zle. Preto Pavol v Rimanom 7:14 uvádza: „Lebo vieme, že zákon je duchovný, ale ja som telesný, predaný hriechu.”

Dnes sa zúfalo snažíme uniknúť najstrašnejšej a najpotupnejšej forme otroctva - komunizmu. No po niekoľko tisíc rokov sme neustále vo forme otroctva, v našej nedokonalej forme. Výrazy použité v pôvodných jazykoch na vyjadrenie základných myšlienok vykúpenia sú zvolené starostlivo. Spomeňte si, v hebrejčine, bolo významom týchto slov navrátiť, čo bolo stratené, a čo uskutočňoval najbližší príbuzný, kúpou alebo pomstou. V gréčtine, ktorou bola písaná Nová Zmluva, boli použité tri výrazy - agorazo, v zmysle „kupovať na trhu (otrokov)“, exagorazo, v zmysle „kupovať z trhu, bez možnosti ďalšieho predaja, a lutroo, v zmysle „oslobodiť zaplatením ceny“.

Všetky tieto slová a významy platia. Skrze Adama sme predali, resp. stratili naše vlastníctvo a náš Jahveho obraz a dostali sme sa do otroctva Satanovho sveta. Vystavení na trhu otrokov sme boli vykúpení a oslobodení zaplatením strašnej ceny, ktorú za nás zaplatil Jahšua. Náš príbuzný pre nás obnovuje to, čo bolo stratené, zaplatením ceny i pomstením sa.

Cena bola zaplatená, ale Satan sa nevzdal vykúpených vecí. Ako uvádza Pavol v Rimanom 8:22-23: „Veď vieme, že všetko stvorenstvo spoločne vzdychá a spoločne znáša pôrodné bolesti. A nielen ono, ale aj my, ktorí máme prvotiny ducha, aj my vzdycháme v sebe, očakávajúc synovstvo, vykúpenie svojho tela.” Uchvatiteľ musí byť zvrhnutý strašnou Jahveho silou pri návrate Jahšuu, „Lebo deň pomsty mal som na mysli, prišiel rok môjho vykúpenia!”

To zahŕňa, samozrejme, spásu, ale i oveľa, oveľa viac. Je to vykúpenie, obnovenie našej moci a slávy ako Jahveho synov. Kvôli tomu by sme sa mali úprimne spojiť v poslednej modlitbe v knihe Zjavenia: „Príď, Pane Jahšua!“


Kritická poznámka od Cliftona A. Emahisera: K tomu môžem iba dodať, že v otázke „vykúpenia“ nemáme žiadnu voľbu: buď sme „príbuzní“ alebo nie sme. Nemôžeme sa teda rozhodnúť byť vykúpení, a ani rozhodnúť nebyť vykúpení! Ako sa uvádza v Hebrejom 12:8: buď sme „synovia“, alebo sme „bastardi“. Dnes väčšia časť svetovej populácia spadá do tej druhej kategórie!

Žiadne komentáre: