utorok, mája 29, 2007

Prečo Kristus uzdravil dcéru kanaánskej ženy?

Clifton A. Emahiser


Tento príbeh sa nachádza v Matúšovi 15: 21- 28 a Marekovi 7:24- 30, a je nasledovný:

“ 21 A Ježiš odišiel odtiaľ a odobral sa do okolia Týru a Sidonu. 22 A hľa, nejaká Feníčanka (iné znenie, žena Kanaánu ) z tých krajov a hlasno volala: „Zmiluj sa nado mnou, Pane, Syn Dávidov. Moja dcéra je ťažko posadnutá démonmi.“ 23 Neodpovedal jej však ani slovo. Tu prišli jeho učeníci a požiadali ho: „Pošli ju preč, lebo stále volá za nami.“ 24 Odppovedal takto: „Nebol som vyslaný k nikomu inému, iba k strateným ovciam domu Izraela.“ 25 Keď žena prišla, vzdávala mu úoctu a hovorila „Pane, pomôž mi!“ 26 Odpovedal: „Nie je správne vziať chlieb deťom a hodiť ho psíkom.“ 27 Povedala: „Áno, Pane, ale aj psíci jedia z omrviniek, ktoré padajú zo stola ich pánov.“ 28 Vtedy jej odpovedal Ježiš a riekol: „Ó, žena, tvoja viera je veľká, nech sa ti stane, ako si praješ.“ A od tej hodiny bola jej dcéra uzdravená.“ ...

“24 Vstal odtiaľ a išiel do krajiny Týru a Sidonu. A vstúpil do jedného domu a nechcel, aby sa o tom niekto dozvedel. Napriek tomu nemohol uniknúť pozornosti. 25 Hneď všako ňom počula žena, ktorej dcérka mala nečistého ducha a prišla a padla na kolená pri jeho nohách. 26 Žena bola Grékyňa, syro-fénického pôvodu. Stále ho prosila, aby vyhnal démona z jej dcéry. 27 Hovoril jej: „Nech sa najprv nasýtia deti, lebo nie je správne brať chlieb deťom a hádzať ho psíkom.“ 28 Odpovedala mu však a riekla: „Áno, pane, a predsa psíky pod stolom jedia z omrviniek dieťatiek.“ 29 Na to jej povedal: „Zato, že si to povedala, choď! Démon vyšiel z tvojej dcéry.“ 30 Odišla do svojho domova a našla ležať dieťqtko na posteli, a démon vyšiel.“

V liste Teda R. Weilanda zo 14. júla 2005 adresovanom Tonymu Gonyerovi sa Weiland pýta:

„Taktiež píšeš (Tony), že „Nemôžeš s dobrým svedomím podporovať evanjelizačnú službu, ktorá hádže svoje perly sviniam a dáva chlieb detí psom.“ Z toho mi (Tedovi) vychádza, že by si potom nepodporoval Jahveho službu, keďže dával odrobinky chleba psovi ... Jedna vec by bola, Tony, ak by som zanedbával deti a slúžil iba ne-Izaelitom, ale ako vieš, to nie je ten prípad ...“

Je to irónia, ale na spodnom okraji Weilandovej špeciálne navrhnutého listu má Weiland kurzívou uvedený nasledujúci citát ...But rather go to the lost sheep of the house of Israel.” Matthew 10:6. Čo je v slovách “go not ... but rather go” také, čo Weiland nechápe? Kristus, skôr než aby „šiel“, sa v skutočnosti snažil kanaánskej žene a jej dcére vyhnúť, a aby bol kresťanom, mal by tak činiť i Weiland. Skutočne, Jahšua nechcel, aby o ňom „nikto“ nevedel, že tam je!

KRISTUS NEMAL NA VÝBER

Ak si človek nájde dostatok času na štúdium týchto záležitostí, než ich len povrchne čítať, celý incident sa objasní. Zopakujúc Weilandovo hlúpe vyjadrenie: „...Z toho mi (Tedovi) vychádza, že by si potom nepodporoval Jahveho službu, keďže dával odrobinky chleba psovi ... Jedna vec by bola, Tony, ak by som zanedbával deti a slúžil iba ne-Izaelitom, ale ako vieš, to nie je ten prípad ...“ Aké hlúpe vyjadrenie z Weilandovej strany, keďže Jahveh nekonal žiadnu „službu“ pre Kanaánčanov, ale „vystavil ich na verejnosti ...“ , Kolosanom 2:15!

CELKOVÝ OBRAZ

Bez preskúmania celého kontextu tejto témy nám porozumenie unikne, pretože príliš často rýchlo dochádzame k záverom. Vráťme sa preto na začiatok a progresívne ho prenesme do doby Jahšuu Krista. Aby sme tento postup odštartovali, vráťme sa ku Genesis 15:18- 21 a na označenie niektorých významných pasáží použijem odrážky

• Genesis 15:18-21: “18 V ten deň Jahveh uzavrel s Abramom zmluvu a povedal: Tvojmu semenu dám túto krajinu, od egyptskej rieky k veľkej rieke, k rieke Eufrates. 19 Kenitov a Kenizejcov a Kadmoncov, 20 a Chetitov a Perizejcov a Refaimčanov, 21 a Amorejčanov a Kanaánčanov a Girgašejcov a Jebuzejcov.“

Kanaánska žena, ktorej dcéru Kristus vyliečil, bola jednou z týchto desiatich kmeňov alebo zo zmesi niekoľkých z nich. Tu v Genesis 15:19-21 sa uvádza 10 národov, ktoré sa medzi sebou nakoniec tak rasovo pomiešali, že v Deuteronomiu 7:1-2 sa už uvádza iba 7 z nich. Keniti, Kenizzejci a Refaim sú úplne absorobovaní inými kmeňmi tejto skupiny, z ktorej z časti pochádzajú zlé figy, „Židia“.

Táto pasáž znie, od verša 1 po verš 6:

„1 Keď ťa Jahveh, tvoj Boh, nakoniec privedie do krajiny, do ktorej ideš, aby si ju vzal do vlastníctva, odstráni tiež pred tebou ľudnaté národy, Chetitov a Girgašejcov a Amorejčanov a Kanaánčanov a Perizejcov a Chivejcov a Jebuzejcov, sedem národov, ľudnatejšícha mocnejších, ako si ty. 2 A Jahveh, tvoj Boh, ti ich istotne prenechá a porazíš ich. Celkom istotne ich máš vydať na zničenie. Neuzavrieš s nimi žiadnu zmluvu, ani im neprejavíš priazeň. 3 A nespriazniš sa s nimi sobášom. Svoju dcéru nedáš jeho synovi a jeho dcéru nevezmeš pre svojho syna. 4 Lebo odvráti tvojho syna, aby ma nenasledovali, a istotne budú slúžiť iným bohom, a Jahveho hnev skutočne vzplanie proti vám, a istotne ťa rýchlo vyhladí. 5 Naopak, máte im urobiť toto: Ich oltáre mate strhnúť a ich posvätné stĺpy máte zboriť a ich posvätné koly máte vyťať a ich rytiny máte spáliť ohňom. 6 Si totiž svätý ľud pre Jahveho, svojho Boha. Teba vyvolil Jahveh, tvoj Boh, aby si sa stal jeho ľudom, zvláštnym majetkom, zo všetkých národov, ktoré sú na povrchu zeme“

• Levitikus 18:24-25: „24 Neznečisťujte sa nijakou z týchto vecí, lebo tým všetkým sa znečistili národy, ktoré pred vami posielami preč. 25 Preto je nečistá tá krajina a privediem na ňu trest za jej previnenia a tá krajina vyvráti svojich obyvateľov.“

• Exodus 23:31-33: „31 A ja upevním tvoju hranicu od Červeného mora po more Filištíncov a od pustatiny k Rieke, lebo dám do vašej ruky obyvateľov tej krajiny, a istotne ich vyženieš spred seba. 32 Nemajú bývať v tvojej krajine,, aby nespôsobili, že by si proti mne hrešil. V prípade, že by si slúžil ich bohom, stalo by sa ti to osídlom.“

V knihe Sudcov 1:2, Jahveh nariadil Júdovi, aby vyhnal Kanaáncov z krajiny. Vo verši 3 Júdah požiadal o Simeonovu pomoc.

• Sudcovia 1:17-18: „17 Ale Júda pochodoval so Simeonom, svojím bratom, a udreli na Kanaančanov obývajúcich Cefat a oddali ho zičeniu. Preto bolo to mesto nazvané Chorma. 18 Potom Júda dobyl Gazu a jej územie a Aškelón a jeho územie a Ekron a jeho územie.“

• Sudcovia 1:21: „A synovia Benjamina nevyhnali Jebuzejcov bývajúcich v Jeruzaleme, ale Jebuzejci bývajú so synmi Benjamina v Jeruzaleme až do tohto dňa.“

• Sudcovia 1:27-35: „ 27 A Manaše si nevzal do vlastníctva Bet-šean a jeho závislé mestečká a Tánach a jeho závislé mestečká a obyvateľov Dora a jeho závislých mestečiek, a obyvateľov Jibleama a jeho závislých mestečiek, a obyvateľov Megidda a jeho závislých mestečiek, ale v tejto krajine zostali bývať Kanaánčania. 28 A stalo sa, že Izrael zosilnel a uložil Kanaánčanom nútenú prácu, a nevyhnali ich úplne. 29 Ani Efraim nevyhnal Kanaánčanov, ktorí bývali v Gezeri, ale Kanaánčania ďalej bývali medzi nimi v Gezeri. 30 Zebulón nevyhnal obyvateľov Kitrona a obyvateľov Nahalola, ale Kanaánčania ďalej bývali medzi nimi a boli podrobení nútenej práci. 31 Ašer nevyhnal obyvateľov Akka a obyvateľov Sidonu a Achlaba a Achziba a Chelby a Afika a Rechoba. 32 A Ašerovci ďalej bývali medzi Kanaánčanmi obývajúcimi krajinu, lebo ich nevyhnali. 33 A Naftali nevyhnal obyvateľov Bet-šemeša a obyvateľov Bet-anáta, ale ďalej bývali medzi Kanaánčanmi obývajúcimi krajinu, a obyvatelia Bet-šemeša a Bet-anáta im boli na nútenú prácu. 34 A Amorejčania vytláčali synov Dána do hornatého kraja, lebo im nedovolili, aby zišli do nížiny. 35 Takže Amorejčania naďalej bývali na vrchu Cheres a v Aijalone a v Šalbime. Ale ruka Jozefovho domu oťažela natoľko, že boli donútení na úkolovú prácu.“

• Sudcovia 2:20-23: „20 Nakoniec vzplanul Jahveho hnev proti Izraelu a povedal: „Preto, že tento národ prestúpil moju zmluvu, ktorú som prikázal ich predkom, a nepočúval môj hlas, 21 aj ja, ja už pred nimi nevyženiem aniu jediný z tých národov, ktoré zanechal Jozua, keď zomrel, 22 aby som nimi skúšal Izrael, či budú dodržiavať Jahveho cestu, aby po nej chodili tak ako ju dodržiavali ich otcovia, alebo nie. 23 Preto Jahveh ponechal tieto národy a nevyháňal ich rýchlo a nevydal ich do Jozuovej ruky.“

• Jozua 23:13: „Určite spoznáte, že Jahveh, váš Boh, nebude ďalej kvôli vám zbavovať tie národy vlastníctva, a stanú sa vám pascou a úkladom a metlou na vašich bokoch a tŕním vo vašich očiach, dokiaľ nevyhyniete z tejto dobrej zeme, ktorú vám dal Jahveh, váš Boh.“

• Numeri 33:55: „Ak však nezaženiete spred seba obyvateľov krajiny, tak tí, ktorých z nich ponecháte, sa istotne stanú ako ostne vo vašich očiach a ako tŕne vo vašich bokoch v krajine, v ktorej budete bývať.“

Z tohto svätého Písma je presvedčivo jasné, že Jahveh dal Izraelu poverenie zabiť každého Kanaánčana, muža, ženu i dieťa. Po druhé, je dokonalo jasné, že kvôli tomu, že dvanásť kmeňov neposlúchlo Jahveho nariadenie, rozhodol sa tento, že použije Kanaánčanov ako prostriedok na potrestanie Izraela, ako je evidentné v Hebrejom 12:8: „Ak ste však bez kázne, ktorej ste sa stali všetci účastní, ste v skutočnosti nemanželské deti, a nie synovia.”

Viete, kanaánska žena, ktorej dcéru Jahšua Kristus uzdravil, ho mala na muške, „na mieste“, dalo by sa povedať. S výnimkou toho, že máte mentalitu ako Ted R. Weiland, inak človek okamžite pochopí, že Kanaáncom bola daná dočasná milosť, alebo môžeme povedať, „odklad popravy“. Jediným dôvodom, ktorý tak dáva zmysel uzdraveniu dcéry kanaánskej ženy Kristom je ten, aby táto dcéra mohla splodiť ďalších Kanaánčanov, ktorí budú pre Izrael „pichliačmi“ a „tŕňami“! Ozaj, Jahšua Kristus predtým vykladal podobenstvo a „pšenici a kúkoli“, zobrazujúc ich zničenie v „žatve“ na konci veku, takže Kristus by asi ťažko nedodržal svoje vlastné slová, však? Nemal teda žiadnu možnosť voľby v otázke vyliečenia dcéry kanaánskej ženy!

Čo sa týka „veľkej viery“ tejto kanaánskej ženy. Výraz „viera“ v Matúšovi 15:28 je gréckym výrazom #4102 (Strong 's Concordance ) a má množstvo významov. V Barnes' Notes sa o verši 28 sčasti uvádza, “...vytrvalosť zjavená v naliehaní svojou žiadosťou.“ Inými slovami, bola to mega-silná viera ako opak skromnej viery kresťanskej. Adam Clark vo svojom Komentári, zväzok 5, strana 92 z časti uvádza: „... Jej viera pripomína rieku, ktorá sa zväčšuje hrádzami voči nej, až kým ich úplne nepreleje.“ Ťažko kresťanská, a ťažko „viera“ nachádzajúca sa v Lukášovi 18:1-8!

Ako som vám jasne ukázal, hlavný dôvod, prečo Jahšua Kristus uzdravil dcéru kanaánskej ženy bolo to, aby pokračovalo trestanie Izraela, nie aby učil Kanaánčanov „Jahveho zákony“, ako pochabo tvrdí Weiland.

Vo Weilandovej pokrivenej mentalite a lá Alenka v ríši divov sa Stará Zmluva mýlila v žiadosti o pozabíjanie všetkých Kanaánčanov; takže keď Kristus stretol túto kanaánsku ženu, oľutoval a uzdravil jej dcéru, a Weiland si teraz predstavuje, že môže ženu i s dcérou akceptovať do Kráľovstva spolu so všetkými ich príbuznými.

A mimochodom, z pôvodne spomínaných 10 kanaánskych kmeňov, sa ako prví spomínajú v Gen. 15:19-21 Keniti, označení v Strong's Exhaustive Concordance v hebrejsko-chaldejskom slovníku číslami 7014 a 7017, a sú to potomkovia Kaina. To všetko u Weilanda dokazuje totálny nedostatok biblického úsudku.


Clifton A. Emahiser's Teaching Ministries

1012 N. Vine Street, Fostoria, Ohio 44830, U.S.A.

Phone (419)435-2836

Žiadne komentáre: